NEI! Sophie Elise

 

God kveld alle lesere!

 

De aller fleste av oss engasjerer oss i ting. Ting vi leser om i media, ser på TV, en hobby, et prosjekt, verning av dyr eller planeten vår ect..
Et innlegg jeg leste tidligere i dag av bloggeren, Sophie Elise, som er veldig engasjert i blant annet dyrevern fikk meg til å reagere litt. Jeg vil først bare si at arbeidet hun gjør innen dette er fantastisk bra. MEN ikke alle fakta hun kommer med er jeg helt enig i.. Innlegget det dreier seg om er det som omhandler "hvorfor velge å bli vegetarianer". Det å kutte ned på kjøtt kan være vel og bra det, alle er anbefalt et sunt og ikke minst variabelt kosthold. Det er et uttrykk som heter "alt med måte". Dette gjelder blandt annet i kostholdet. Ingen har godt av å spise for mye av noe. 

Kjøtt er en viktig del det også av kostsirkelen vår. Kjøtt er med på å holde kroppen med viktige vitaminer og sporstoffer. 
Kjøtt inneholder rikt av vitaminene B1, B2, b3 og B12. 
- Vitamin B1 (tiamin) er ett av de åtte vannløselige B-vitaminene. Vitamin B1 er nødvendig for forbrenningen av karbohydrat i kroppen. Man trenger jevnlig tilførsel siden det ikke lagres i kroppen. Glukose forbrennes så i stoffskiftet slik at hjerne, nerver, muskler og hjerte fungerer normalt. Det utgjør også en stor viktighet for hukommelse.
- Vitamin B2 er spesielt viktig for funksjonen av enzymer som deltar i energiomsetningen i kroppen. Man trenger jevnlig tilførsel av vitaminet siden heller ikke dette lagres i kroppen.
- Vitamin B3 inngår i 2 hjelpeenzymer som er viktige for energiomsetningen i kroppen. Enzymene inngår i ca. 150 ulike kjemiske reaksjoner. Vitamin B3 er viktig for å reparere DNA i cellene våre, og vitaminet deltar i oppbyggingen av fettsyrer og hormoner.
Disse overnevnte vitaminene finnes også i andre matvarer.

MEN! Vitamin B12 er nødvendig for at kroppen skal produsere røde blodlegemer, viktig for dannelse av arvestoff og for nervesystemets funksjon. Det finnes kun i animalske matvarer, men ikke i grønnsaker, og derfor kan mangel oppstå hos vegetarianere. 
Flere nevnte nødvendige funksjoner til B12:

  • Nødvendig i produksjonen av røde blodlegemer.
  • Nødvendig for omdannelse, transport og lagring av folat.
  • Nødvendig for normal nervefunksjon.
  • Nødvendig for dannelse av arvestoff (DNA).
  • Viktig i omsetningen av fett, karbohydrat og protein.

Mennesker med vitamin B12-mangel vil med tiden få anemi (lav blodprosent). Ved langvarig og alvorlig mangel kan alle kroppens organer bli skadet. Vitaminet kan ikke lages i kroppen og må derfor tilføres gjennom kosten. Siden B12 fører til produksjon av røde blodceller, vil en dermed ved en anemi bli blek, trett og slapp.  Det kan også oppstå tegn på nerveskader i form av symmetrisk nummenhet og prikking i ben og armer. Balanseproblemer og ustø gange kan også bli fremtredende. Og etterhvert som man blir eldre og mer oppi årene vil man være i større risiko for å utvikle demens.

I tillegg er kjøtt ritkt på jern, sink og selen. 

- Jernets oppgave i hemoglobinet er å ta opp oksygen i lungene ved å binde oksygen til hemoglobin og frakte oksygenet med blodet til alle celler og vev i kroppen. Hvis man har jernmangel vil de røde blodlegemene transportere mindre oksygen.
- Sink (Zn) er et nødvendig sporstoff (mineral) for svært mange prosesser i kroppen, og for et sunt immunforsvar. Sink er viktig for sårtilheling, nattsyn, smak og appetitt.

-  Selen er en særs viktig antioksidant som beskytter mot oksidativt stress. Lavt inntak av selen er blitt relatert til økt risiko for kreft og økt dødelighet ved kreft.

Jeg forstår at det Sophie Elise vil frem til med saken i størst grad er at kjøttindustrien er ved en god del anledninger kritikkverdig og inhuman. At det dermed kan være med på å minske industrien ved å kutte ned på kjøtt inntaket eller som hun også skriver; kutte det helt ut. MEN det er viktig å være opplyst om hva som skjer med kroppen din dersom du ikke er klar om "farene" ved å kutte kjøtt helt. Grunnen til at kjøtt kan være helseskadelig er ved store mengder rødt kjøtt som kan føre til hjerte- karsykdommer er fordi rødt kjøtt inneholder større mengder fett- mettet fett enn det hvitt kjøtt gjør. Igjen er det noen ganger ulemper med hvitt kjøtt. Det blir sprøytet i kjemikalier og mengder antibiotika i fôret til dyrene som gjør at vi som mennesker står  i risiko sone for å bli resistent. Igjen kommer et MEN, les dere opp til et kosthold hvor slike røde flagg kan unngåes, snakk med fastlegen deres om kostholdsveiledning. 
Dette med at bloggere med mange tusen lesere går ut med sine egne negative faktaer basert på hva de brenner for og ikke brenner for er etter min mening litt ansvarsløst. Man har gjerne stor innvirkning i leserene sine når man er så "frontet" som de er flere av toppbloggerene. Da tenker jeg det er viktig å være mer opplyst om egne faktaer som de kommer med. 

Dette var et lite hjertesukk fra meg <3

 

Ønsker alle en fin kveld :-)
 

 

4

Jeg er tilhenger av en gyldne middelvei. Veggis? Nope. Det er neppe jord nok til at hele kloden kan bli vegetarianere. Og man redder neppe dyr, for antallet må bare reduseres kraftig. Jeg spiser lite kjøtt, særlig rødt kjøtt, men jeg gidder ikke bli fanatisk verken den ene eller andre veien.

Så var det dette med vesker, sko, møbler, belter, etc..av lær... Skal dyrene ikke være mat lenger, kan man vel ikke ha dem bare til hudproduksjon , for da havner man i samme kategori som med mink og rev. De holdes for pelsens skyld og er ikke til mat, dermed er det noe dritt. :)

Så i en artikkel at Sophie Elise hadde en svindyr veske. Neppe plast?

Meg: Ja du sier noe! Er mye motsigelser i det som hun står for. Er derfor veldig viktig dette med å være opplyst om budskapet man sender. :-)

Tusen Takk for en god og opplysende artikkel!! Jeg har ikke lest innlegget til sophie elise enda men tror nok at jeg må lese det nå :P hehe, men uansett kjempeflott at du engasjerer deg og dette er viktige fakta som absolutt må frem om en i det hele tatt skal vurdere å bli vegetarianer eller veganer! Jeg har selv nerveskader pga b12, jern og folat mangel og det er ikke noe å anbefale :P i mitt tilfelle handler det om tarmens opptak og ikke hva jeg spiser, men om noen skulle valgt å kutte ut kjøtt uten å vite farene ved disse mangel sykdommene så er det veldig trist og kan få alvorlige konsekvenser! :D igjen takk for et bra og engasjerende innlegg! :D

Charlene N. Nedrum: Selv tusen takk for du leste det! :) Har stor interesse i dette da det er en del av mitt yrke, jeg lærer hele tiden og synes mye av det jeg har lært via skole, er viktig kunnskap for andre å vite også hverdagsmessig :)

Skriv en ny kommentar